1. ایجاد اعتماد در بازدیدکنندگان
هرچه مخاطبان به اطلاعاتی که ارائه میدهید، بیشتر اعتماد کنند، احتمال خرید محصولات توسط آنها نیز بیشتر خواهد شد. همچنین، هنگامی که خوانندگان بهطور مداوم محتوای یک برند را میخوانند، دیدگاهشان نسبت به آن برند نه تنها از لحاظ اعتبار، بلکه از لحاظ علاقه به آن برند نیز تغییر خواهد کرد.
2. آگاهی از برند (Brand Awareness)
یکی از رایجترین اهداف بازاریابی محتوا، افزایش آگاهی از برند است. در واقع، هدف اصلی این است که مخاطبین، محتوای ارزشمند تولیدشده را ببینند و نسبت به آن عکسالعمل نشان دهند. این موضوع، نشاندهنده میزان تخصص یک شرکت است. محتواهای مرتبط با این هدف، میتواند در قالبهای زیر ایجاد شوند:
- ویدئوهای سرگرمکننده و جذاب
- ایبوک و وبینار
- اینفوگرافیک
اندازهگیری این هدف بسیار سخت است. با این وجود، با تلفیق یک سری دادهها و معیارها (KPI) با یکدیگر، میتوان میزان آگاهی از برند را اندازهگیری کرد.
- اندازهگیری نرخ رشد از طریق نظرسنجی
- اندازهگیری ترافیک وبسایت
- اندازهگیری میزان جستجوهای صورت گرفته
- اندازهگیری تعداد منشنهای نام برند در شبکههای اجتماعی
3. بهبود سئو (SEO)
با تولید محتوای باکیفیت، مخاطبان بیشتری جذب وبسایت شده و میزان ترافیک افزایش مییابد. الگوریتم موتورهای جستجو همواره در حال تغییر است. اما تا زمانی که شما بهصورت مداوم محتوای مرتبط و آموزنده با کلیدواژههای مناسب ایجاد میکنید و محتوای خود را بهروزرسانی میکنید، در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار خواهید گرفت. این موضوع، باعث افزایش دیده شدن از طریق بهبود سئو (SEO) میشود.
4. تولید Lead یا سرنخ بازاریابی
ایجاد اعتماد و آگاهی، لازمه هر کسبوکار است، اما شاید مهمترین هدف اغلب کسبوکارها، تولید lead بهعنوان نتیجه بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا باعث میشود افراد غریبه از طریق اطلاعات مفید و آموزنده محتواها، کسبوکار شما را پیدا کنند. تبدیل ترافیک وبسایت و وبلاگ به Lead و درنهایت پرورش lead ها در چرخه خرید و تبدیل آنها به خریدار، یکی از مهمترین اهداف بازاریابی محتوا است.
محتواهای مرتبط با این هدف میتوانند در قالبهای زیر ایجاد شوند:
- ایبوکها، مطالعات موردی (case study) و مقالات
- مهمترین شاخصهایی که بازاریابان برای ارزیابی این هدف موردبررسی قرار میدهند، شامل موارد زیر میشود:
- تعداد lead های ایجاد شده توسط محتواهای مورد نظر
- نرخ همگرایی صفحات فرود
5. جذب مخاطبین ایدهآل
Lead ها در فرایند بازاریابی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند، اما lead های بیکیفیت شما را به جایی نمیرساند. شما باید خریداران واقعی را جذب کنید. نکته مثبت در بازاریابی محتوا این است که تنها افرادی که به کسبوکار و زمینه تخصصی شما علاقهمند هستند، محتوای شما را دنبال میکنند. بنابراین، کسانی که درباره کسبوکار شما در مرورگر جستجو میکنند، محتوای شما را مشاهده و در فرم موردنظر، ثبتنام میکنند، افرادی هستند که تیم فروش باید بر روی آنها سرمایهگذاری کنند.
6. تبدیل بازدیدکنندگان به Lead با استفاده از تکنیک پرورش lead
lead ها را از طریق سفر مشتری ایجاد کنید. سفر مشتری (Buyer’s journey)، شامل سه مرحله اصلی آگاهی، ملاحظات و تصمیمگیری است. توجه به محتوای ارائه شده به مخاطب در هر مرحله از سفر مشتری به دنبال کردن مشتری تا پایان قیف فروش کمک میکند.
1. مرحله آگاهی: کاربر تازه متوجه شده است که یک مشکل دارد و برای پیدا کردن راهحل، در گوگل جستجو میکند. پس از این جستجو، وبلاگ شما را پیدا میکند و شروع به خواندن محتوای مربوطه میکند. سپس، برای اطلاع دقیقتر، به عنوان مثال، یک کتاب الکترونیکی دانلود میکند. تا به اینجا، تخصص خود را نشان داده و اعتماد مخاطب را جلب کردهاید.
2. مرحله ملاحظات: کاربر در این مرحله، راهحل مشکل خود را ارزیابی میکند و تعدادی از ویدئوهای شما را تماشا میکند. در این مرحله، کاربر مطمئن شده است که شرکت شما میتواند مشکلش را حل کند.
3. مرحله تصمیمگیری: در این مرحله، کاربر پس از ارزیابیهای مختلف، تصمیم به خرید یا استفاده از خدمات شما میگیرد. شما موفق شدید با استفاده از بازاریابی محتوا، کاربر را به خریدار تبدیل کنید.
7. اشتراکگذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان
یکی از بهترین راههای افزایش دیده شدن، اشتراکگذاری محتوای تولیدشده توسط مشتریان و lead ها است. قابلیت اشتراکگذاری، یکی از بهترین مزایای بازاریابی محتوا است. این اشتراکگذاری ممکن است بهصورت فوروارد ایمیل یا اشتراک یک پست در شبکه اجتماعی صورت گیرد. هرچه محتوای شما در بین افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود، به نفع شما خواهد بود.
8. دلیل قانعکننده برای بازگشت افراد به وبسایت شما
کدام کسبوکار از بازدیدهای مجدد کاربران، سود نمیبرد؟ اغلب مردم به وبسایتهایی بازمیگردند که میشناسند و اعتماد دارند. زمانی که محتوای آموزنده و مفید ایجاد میکنید، ارتباط شما با مخاطبان برقرار میشود و به یک منبع قابلاعتماد تبدیل میشوید. تولید محتوای مفید و جذاب بهصورت هفتگی، منجر به بازگشت بازدیدکنندگان برای دریافت مطالب مفید میشود. استراتژیهایی نظیر ایمیل مارکتینگ و ایجاد جوامع آنلاین در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. هرچه مخاطبان را بیشتر درگیر کنید، به نفع کسبوکار شما خواهد بود.
9. همراستا با سایر استراتژیهای بازاریابی
محتوای خوب برای موفقیت سایر استراتژیهای بازاریابی نیز مهم تلقی میشود. بهعنوان مثال، بهینهسازی موتورهای جستجوگر یا SEO و بازاریابی در شبکههای اجتماعی ازجمله استراتژیهایی است که بهشدت تحت تاثیر محتوای خوب است. همچنین، این روش میتواند در فرمتهای مختلفی نظیر برگههای پرینت شده، موبایل، ویدئو و شبکههای اجتماعی ایجاد و توزیع شود.
10- افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
بازاریابی محتوا تنها نیاز به صرف زمان دارد. این روش ازلحاظ اقتصادی، بسیار مقرونبهصرفه است. هزینه بازاریابی محتوا، 62 درصد کمتر از روشهای بازاریابی سنتی است، اما تاثیرگذاری آن در ایجاد lead، سه برابر است. ممکن است در ماههای اول، نتیجه دلخواه را بدست نیاورید، اما با گذشت زمان، میزان بازگشت سرمایه حاصل از این نوع بازاریابی افزایش مییابد.
منبع: تپسل